lauantai 16. toukokuuta 2015

Quattro Stazione 1/4: Bergamo



Mitä vihaat?

Vanha tuttuni kyseli hiljattain Facebookissa: "Mitä vihaat?"

En keksinyt kysymykseen äkkiseltään vastausta, sillä onhan viha niin voimakas tunne, että sen ääneen tunnustaminen vaatii huolellista etukäteisharkintaa. Mietteliääksi kysymys kuitenkin veti.

Mitä vihaan?

Kysymys palasi mieleeni nyt, kun aloin kirjoittaa tätä Italian reissumme ensimmäistä osaa.
Olimme onnistuneet jo viime vuoden puolella sopimaan töissä, että saamme pitää talvilomamme pääsiäisen yhteydessä. Pääsiäispyhien lähestyessä tilanne oli kuitenkin se, että rahat olivat maaliskuisen Pariisin reissun takia piukassa, mutta matkakuume katossa. Eikä reissukohteesta ollut aavistustakaan.

Budjettimme niukkuus mielessä menin VR:n sivuille silmäilemään Pietarin junamatkojen hintoja. Pietari on kolkutellut kiskomatkailua rakastavaa mieltäni siitä lähtien, kun yksi parhaista ystävistäni kävi aikanaan nuorena insinööriopiskelijana tutustumassa kaupunkiin ja kertoi jälkikäteen paikallisen metron olevan rakennettu niin syvälle maan alle, että "liukuportaissakin meni minuuttitolkulla aikaa."

Epäilin, että tarinassa saattoi olla hieman ingenjööri-lisää, sillä tuskin nyt sentään niin syviä metrotunneleita voi olla, että oikein minuuttitolkulla joutuisi liukuportaissa seisoskelemaan.  Kun sitten myöhemmin valkeni, että eskalaattorikyyti todella kestää lähemmäs kolme minuuttia, olen halunnut päästä Pietariin tuon ihmeen omin silmin todistamaan.

Mutta miten tämä liittyy siihen, mitä vihaan?

Olin siis VR:n sivuilla ja löysin kuin löysinkin meille Pietarin meno-paluut ihan mukiinmenevään hintaan. Kiiluvin silmin vakuutin Katrille, että nyt jos koskaan olisi oikea aika lähteä Pietariin; pääsiäiseen oli enää kuukausi, joten jos näin pikaisella aikataululla haluaisimme löytää mitkä tahansa halvat lennot, pelkkä säkä ei enää riittäisi, vaan tarvitsisimme vähintäänkin Kuningas Elviksen johdatusta.

Olin jumalaisen inspiraation vallassa ja janosin päästä junailemaan sekä näkemään syvälle Pietarin uumeniin louhitun metron. Tähdet valuuttakurssitaivaallakin olivat täydellisessä harmoniassa, ja oikea etusormeni oli valmiina klikkaamaan piletit ostoskoriin.

Ja kas niin, sieltähän se taas jostain arkijärjen tuolta puolen nosti päänsä esiin - tuo malttamattomien sielujemme vihollinen ja kaikkialla väsymättömästi vaaniva hirviö: byrokratia.

Minulla oli inspiraatio päällä ja minä halusin nähdä sen teidän syvän metronne. Mutta helvetti soikoon tätä viisumipelleilyä. Minä vihaan byrokratiaa ja lippusten ja lappusten lähettelyä. Pitäkää ruplanne! PITÄKÄÄ NE!

Noin, vihani kohde tuli käsiteltyä. Pietari saa odottaa. Voimme jatkaa tarinaa.


Mikä laulaen tulee...

Olimme siis lähtöpisteessä ja pääsiäisemme vailla päämäärää. Mutta vaikka reissukohteen löytäminen meinasi ajallisesti ja rahallisesti mennä tiukille, niin käsittämättömällä säkällä (tai Kuninkaan avustuksella) löysimme Momondon kautta Ryanairin 87 euron meno-paluulennot Tampereelta Italiaan!

Lisäksi bändillemme osui pari coverkeikkaa juuri ennen reissua, joten matkakassakin sai keikkaliksoista kaivattua täydennystä. Eli terveisiä vain sinne viisumipuolen pikku nilkeille: mikä laulaen tulee, se ei byrokraateille mene.

Quattro Stazione

Venetsia oli pitkään ollut haavelistallamme korkealla. Ryanair lentää Tampereelta Milanon kupeessa sijaitsevaan Bergamoon, pieneen ja viehättävään kaupunkiin, josta on vain neljän tunnin junamatka tarunhohtoiseen Venetsiaan.

Niinpä suunnittelimme viisipäiväisen pohjois-Italian junaretken ja annoimme reissulle nimeksi Quattro Stazione, sillä matkamme varrelle osui neljä rautatieasemaa:
  • Stazione di Bergamo
  • Stazione di Verona Porta Nuova
  • Stazione di Venezia Santa Lucia
  • Stazione di Milano Centrale

(Jos muuten tällainen junareissu kiinnostaa, olen koonnut tämän postauksen loppuun muutamia hyödyllisiä linkkejä ja käytännön vinkkejä.)

Hulppeat vuoristomaisemat matkalla Tampereelta Bergamoon.


Bergamo

Bergamo on pienehkö, noin 120 000 asukkaan kaupunki, ja sen keskiajalta peräisin oleva vanhakaupunki viehättävine pikkukujineen on pakollinen käyntikohde.

Vanhakaupunki eli Città Alta on rakennettu korkealle kukkulalle, ja sieltä on varsin passelit näkymät yli kaupungin. Ylös pääsee helpoiten köysiratavaunulla, ja kyydin hinta sisältyy kaupungin joukkoliikenteen turistilippuun, joita on saatavana 24 ja 72 tunnin versioina.

Meillä oli aikaa haahuilla Città Altalla vain yksi ilta, sillä jo seuraavana aamuna olimme lähdössä kohti Venetsiaa. Sää oli harmillisesti kolea ja tihkusateinen, mistä syystä myös kuvien räpsiminen jäi vähemmälle. Alla kuitenkin muutama otos sekä Youtubesta löytämäni video, joka antaa oivan kuvan vanhastakaupungista.












Vanhankaupungin kujilla oli ihanaa vain tallustella päämäärättömästi ja nauttia vanhojen rakennusten yksityiskohdista. Yhden paheen olin sentään listannut etukäteen Katrin päänmenoksi eli omaksi ilokseni: käsityöläispanimoravintola Osteria della Birrassa piipahdimme, mutta paikka osoittautui vain ihan kivaksi. Sen sijaan sattumalta eteen osuneessa La Birreria di Città Altassa valikoima oli jo parempi, ja arvalla valitsemani Brewfist-panimon Spaceman väänsi suupieleni maireaan hymyyn.

Parin nautitun oluen ja muutaman Città Altassa vietetyn tunnin jälkeen voimme julistautua suvereeneiksi Bergamo-asiantuntijoiksi ja todeta, että kaupunki on parhaimmillaan kesällä.

Veronan kautta Venetsiaan

Seuraavana päivänä matkamme jatkui Veronan kautta Venetsiaan. Pääsiäismaanantai valkeni Bergamossa aurinkoisena, ja koska majapaikkamme sijaitsi rautatieaseman lähellä, ehdimme vielä aamulla ihastella hotellin ikkunasta horisontissa jylhinä siintäviä vuoria ennen lähtöä Veronaan.

Lue seuraavaksi Quattro Stazione 2/4: Verona.

Pikajuna Bergamon ohi kiitää vuoriston.


Pari vinkkiä Italian juniin!


Osta junaliput netistä Trenitalian sivuilta etukäteen
 - mitä aiemmin ostat, sitä halvemmat piletit saat
 - esimerkiksi Verona-Venetsia -väli irtoaa halvimmillaan alle 10 euron; me "jouduimme" taittamaan tuon etapin ykkösluokassa, koska huippuhalvat SuperEconomy-liput ja normaalit Economy-liputkin olivat jo loppuunmyyty

Kokeile, vaikuttaako lippujen määrä hintaan
 - Trenitalian halpoja SuperEconomy-lippuja on myynnissä vain rajoitettu erä per junavuoro
- jos matkustatte porukalla, voitte saada osan lipuista halvemmalla, kun ostatte piletit yksitellen; hinnoittelu toimii samoin kuin lennoissa, eli jos ostatte kerralla useamman lipun, ette saa tarjousta yhdestäkään lipusta, vaikka tarjoushintaisia lippuja olisikin jäljellä

Tarkista oikeat asemat / asemien nimet
 - ennen kuin klikkaat osta-nappulaa, tarkista, että olet varmasti ostamassa lippua oikealle rautatieasemalle
 - jos olet menossa Veronaan, haluat todennäköisesti päärautatieasemalle Porta Nuovalle etkä Porta Vescovolle, Venetsiassa haluat ehkä päästä Mestren sijasta Santa Lucialle

Printtaa piletit ja hyppää junaan
 - netistä ostettuja lippuja ei tarvitse käydä vaihtamassa asemilla, vaan tilauksen yhteydessä saamasi tulostettava A-nelonen ja siinä oleva PNR-koodi riittävät konduktöörille



Booking.com

2 kommenttia:

  1. Bergamo on tosiaan kiva kohde, koska siihen voi yhdistää tosi erilaisia kaupunkeja. Me oltiin siellä pari vuotta sitten vappuna ja samalla reissulla käytiin Milanossa, Como-järvellä ja Luganossa. Upeita paikkoja kaikki, paitsi Comolla oli liikaa turisteja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, ja sijainti tosiaan on loistava, jos haluaa ottaa samalla reissulla muitakin kohteita haltuun.

      Poista