maanantai 23. helmikuuta 2015

Mini-interrail, osa 1

Praha - Bratislava 19.-22.12.2014

Takana on upea viikko ja kilometritolkulla liikkumista kiskoilla.

Alkuperäinen suunnitelmamme oli viettää joulu Budapestissä ja puksuttaa sieltä junalla päiväpiipahduksille Bratislavaan ja Wieniin. Koska Budapestin lennot olivat kaikki turhan tyyriitä, päädyimme ostamaan meno-paluulennot edellisjoulun tapaan Prahaan, josta lähdimme viikon mittaiselle itäblokin rautieturneelle Bratislavan kautta kohti Budapestiä.

Mini-interrail Prahasta Bratislavan kautta Budapestiin

Reissun ristimme mini-interrailiksi; oikea reilaus jäi nuorena meiltä kummaltakin tekemättä ja kokematta, joten nyt oli korkea aika ottaa kiskomatkailua kolmen maan, kolmen kielen ja kolmen valuutan edestä haltuun.

Ja vaikka tässä ei nyt niin nuoria enää olla, niin sen verran minireilissämme oli nuoruuden intoa - eli persaukisuutta - mukana, että matkasuunnitelmaamme kuului myös todella tiukka budjetti. Tätä kirjoittaessa on reissun viimeinen päivä ja istumme junassa minireilin pisimmällä kertaosuudella eli reilun seitsemän tunnin paluumatkalla Budapestistä Prahaan.

Takana todella on upea viikko ja paljon kiskoilla ajoa, ja tässä vaiheessa matkaa voi jo todeta, että budjettimme meni iloisesti vituiksi. Mutta saimmepahan rahojemme vastineeksi nuoruuden intoa ja persaukisuutta.

Seitsemän tunnin junamatkalla

Praha 19.-20.12. välinen yö

Matkaan lähdimme budjetille uskollisesti Oak Barrelin kautta. "Laitetaanko Jägermeisterit kylkeen?", kysyi tarjoilija, kun tilasimme perinteiset reissuunlähtöjuomat Helsinki-Vantaalla. Suomenlinnan panimon IPA ja Katrille karpalolonkero jäillä kirpaisivat matkakassasta heti alkuunsa lähemmäs 20€, joten kylkitilaukset jätettiin suosiolla odottamaan itäeurooppalaisempaa hintatasoa.

Saavuimme iltakahdeksan maissa Prahaan, josta olimme varanneet yösijan mahdollisimman läheltä rautatieasemaa, sillä tarkoitus oli viettää Prahassa tällä kertaa vain yö ja lähteä heti aamusta junailemaan.

Vinkki!

Prahan lentokentältä pääsee päärautatieasema Hlavni Nadrazille kivuttomasti yhdellä bussilla, Airport Expressillä.

Jos olet varannut hotellin esimerkiksi Vaclavin aukion liepeiltä, AE on nopea, halpa ja mutkaton kyyti ytimeen.

Yhden yön majapaikaksi olimme buukanneet Pension Prague Cityn, jonne käveli rautatieasemalta vain kymmenisen minuuttia. Hotelli oli ihan ok budjettilodge (28€/yö) mukavalla seudulla rautatieaseman vähemmän turistisella puolella. Yksi sekainen narkkari sentään pörräsi hämmentämässä yökioskin pitäjää, kun kävin ostamassa röökiä ja cokista matkalla hotellille, mutta muuten tienoo oli iltaöiseenkin aikaan rauhallista.

Muutama safkapaikkakin oli onneksi vielä auki, kun saimme mun matkalaukun ja Katrin uudenkarhean rinkan tiputettua hotellille. Katri vanhana partiolaisena alkoi jo hyvissä ajoin ennen reissua suorastaan himoita itselleen rinkkaa. Mua puolestaan ahdistaa aina ensimmäisenä, jos jotain uutta täytyy ostaa nurkkiin. Toisaalta tunnistan kyllä himon, kun sen Katrin silmissä näen, joten tiesin rinkan olevan tulossa. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin: täysin koskematon rinkka löydettiin halvalla Tori.fistä, käteiset sujautettiin myyjälle Koskipuistossa lapaan ja alv:sta ei verottaja nähnyt latia ei zlotya. Sitä paitsi tuo rinkka on todella pätevä keksintö, eikä mun tarvinnut tällä reissulla kanniskella Katrin isoa ja kirkuvan pinkkiä matkalaukkua pitkin portaikkoja.

Ehtoo Prahassa oli lyhyt. Söimme hampurilaiset Yes Burgerissa, kivassa pienessä mestassa Seifertovan varrella sekä joimme yhdet ja poltimme kahdet läheisessä juottolassa. Yömyssyjen jälkeen tallustimme takaisin hotellille, painoimme päät tyynyyn ja suuntasimme ajatukset kohti reissun ensimmäistä varsinaista matkakohdetta.

Spaddu maistuu, kun saa polttaa sisällä

Bratislava 20.-22.12.

Aamujunamme Prahasta Bratislavaan lähti yhdeksän kieppeillä ja taittoi matkan noin neljässä tunnissa. Junaliput olimme ostaneet jo edellisenä iltana, ja hyvä niin, sillä jos olisimme jättäneet International Tickets -jonotuksen aamuun, olisimme myöhästyneet yhdeksän junasta. Seuraava vuoro olisi lähtenyt vasta puoliltapäivin ja matka-aikaa kyseisellä kyydillä olisi tullut raikkaat 10 tuntia ja rapiat.

Neljän tunnin junailu oli melko kivuton väli lopulta. Väliasemilla ehti käydä pikaisesti pihalla röökillä (tosin purkillisen snöössiäkin olin varuiksi ostanut työkaverilta) ja kun junassa oli ravintolavaunukin, niin mikäs siinä oli istuessa ja maisemia katsellessa. Vähän väliä tuli myös torkahdeltua: edellispäivän pitkä matkanteko vaati vielä verojaan, koska reissuun lähdimme molemmat suoraan töistä. Plevnan kautta tosin.

Turistit kohteessa

Bratislavaan saavuimme yhden aikaan ja tallustelimme rautatieasemalta parinkymmenen minuutin matkan City Hostelille osoitteeseen Obchodna 38. Sijainti oli kerrassaan passeli keskustan haltuunottoon, mutta hostelli itsessään oli koruton ja wifi toimi vain respassa. Yleisarvosana 2/5 ja hintaa kahdelta yöltä yhteensä 66,60€.

Bratislava oli "ihan kiva".  Itse asiassa Bratislava oli ollut mulla jo pitkään haluttujen kohteiden listalla ja olin ajatellut sen pieksevän tunnetumman ja turistirysäisemmän isosiskonsa Prahan tunnelmassa.

Totta puhuen en tiedä, onko Prahan ja Bratislavan vertaileminen keskenään edes järkevää. Niitä lienee luontevaa vertailla Tsekkoslovakian takia, mutta tänä päivänä kaupungit ovat eri valtioissa, niillä on eri valuutta eikä puhuttu kielikään ole sama, vaikka tsekit ja slovakit toistensa puhetta ymmärtävätkin.

Joka tapauksessa näistä kahdesta kaupungista Praha vie meidän asteikollamme pidemmän korren. Jälkikäteen ajatellen Prahaa voi verrata maailman muihin, huippusuosittuihin kaupunkikohteisiin, kuten Pariisiin, Barcelonaan tai Budapestiin. Bratislava sen sijaan on vajaan puolen miljoonan asukkaan "pikkukaupunki", jolle on mielekkäämpää hakea vertailukohtaa esimerkiksi Gdanskista, Bremenistä tai Kaunasista.

Mutta tosiaan, "ihan kiva" on meidän tuomiomme. Ei harmittanut käydä, mutta ei tule ikävä takaisinkaan. Mukavaa meillä kuitenkin oli.

Ja meillä kun ei ole tapana museoissa hiippailla eikä kaupoissa notkua, niin Bratislavan pakollisia nähtävyyksiä olimme raapineet paperille etukäteen vain kaksi: UFO ja vanha kaupunki. Esimerkiksi Bratislavan linnasta päätimme kuvien perusteella jo etukäteen, että näköyhteys etäältä saa riittää.

Bratislavan linna näyttää etäältä helvetin hyvältä

Ravintoloita olimme listanneet etukäteen muutamia, ja niistä aivan ylivoimainen löytö oli craft beer -mesta Le Senk, jota voimme suositella oluen ystäville. Raflassa on kahdeksan vaihtuvaa hanaa, joista itse taisin maistaa kuutta.

Ja vaikka paikan perusbusiness pyöriikin oluen ympärillä, niin Katrikin, joka ei kaljaa juo lainkaan, tykästyi paikan ätmökseen siinä määrin, että ehdotti pistäytymistä vielä seuraavanakin iltana.

Hyvä ätmös, pöytiintarjoilu ja sisällä röökaaminen - toimii kyllä!

Maksaansa voi arvostaa kumoamalla kitusiinsa laatuoluita Le Senkissä

Myös Starosloviensky Pivovarissa kannattaa piipahtaa oluella, jos kulkee kulmilla. Ravintolassa pannaan olutta paikan päällä, joten tuoppiinsa saa takuulla tuoretta tavaraa. (Vähintään kannattaa käydä vilkaisemassa paikan kotisivut: hämärämpää yläbanner-animaatiota en muista nähneeni.)

Minä söin siivet ja maistoin kahta olutta, Katri tilasi Farmer's Platen ja drinkin. Ruoat eivät olleet kummoiset, mutta naapuripöydän tarjoamalle silmänruoalle annamme täydet 5/5.

Parempi pyy pivovarissa

Bratislavan vanha kaupunki on pieni ja sen ottaa haltuun nopeasti jalkaisin. Me tallustelimme kujia ympäriinsä ja fiilistelimme vanhankaupungin aukiolla joulutorin tunnelmaa.

Joulutori vanhankaupungin aukiolla

Kaksi päivää Bratislavassa oli meille juuri sopiva aika tutustua kaupunkiin. Ja matkabudjettiakin ajatellen lyhyt visiitti oli passeli ratkaisu, sillä hintatasoltaan Bratislava oli aavistuksen kalliimpi kuin olimme etukäteen odottaneet.

Hauskana muistona kerrottakoon, että tiukasta budjetista huolimatta emme itkeneet hintojen perään UFOssa: näköalatasanteen hissilipuista pulitimme mukisematta yhteensä 13 euroa ja nautimme maisemista hyisessä tuulessa koko rahan edestä eli kaikkiaan kaksi minuuttia.

Nappiin menneen 13 euron sijoituksen jälkeen menimme kerroksen alaspäin UFOn näköalaravintolaan, jossa törsäsimme vielä hintaviin, mutta pirun hyviin drinkkeihin.

UFO näyttää ufolta.
Rinksuilla yläilmoissa.

Bratislavasta minireilimme jatkui kohti Budapestiä. Matkakertomuksen kakkososaan pääset tästä.